Hvordan lage en god plakat?

Plakater er godt synlige i bybildet, og det er ofte kamp om oppmerksomheten. Derfor er det lurt å sette opp plakaten på best mulig måte slik at vi oppnår mest mulig oppmerksomhet og synlighet. Så hvordan lager du en god plakat?

Det er mange lure forslag til hvordan man setter opp plakaten, men markedsføringsmessig er det nok AIDA-modellen som blir mest brukt:

AIDA-pyramiden som illustrerer hvordan den flyter.

Dette er et prinsipp som gjelder for alle trykksaker hvor målet er å fange oppmerksomheten til potensielle kunder eller besøkende.

Awareness:

Fang oppmerksomheten øyeblikkelig. Bruk størst skrift på det som er viktigst. Vær klar og konsis, og bruk designelementene effektivt for å oppnå mest mulig synlighet og bevissthet rundt plakaten din.

Interest:

Vær interessant, om budskapet har en kjedelig presentasjon vil du ikke fange oppmerksomheten til folk. Bruk designelementene effektivt, med god balanse mellom farger, grafikk og tekst for å gjøre det mest mulig spennende.

Desire:

Spill på hva folk ønsker og trenger. De må sitte igjen med et ønske og en lyst til å kjøpe produktet ditt – om det så er teater, konsert eller en ny potetgullsmak fra Maarud.

Action:

Etter at man har fått kunden til å ønske seg produktet, må man så få den potensielle kunden til å ta kontakt, kjøpe produktet eller bestille billettene.

Trenger du hjelp med oppsett av plakaten din kan vi godt gjøre dette for deg, da vil vi i samarbeid finne det beste designet nettopp for ditt formål. Bestill plakater her

Om du trenger bilder eller designelementer så har Adobe Stock et stort bibliotek kundene deres kan bruke.